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講演会 by バトラー後藤裕子先生@宮城教育大学(7月25日)

この度、アメリカのペンシルバニア大学バトラー後藤裕子先生をお呼びし、宮城教育大学で自己評価の講演会を開催することになりました。小学校の外国語活動・外国語科の授業では、振り返りに代表される自己評価がよく行われています。一方で、児童は自分のことを正しく評価できるのだろうか、教師の見取りと違う場合はどうしたらいいだろうか等の疑問もおありだと思います。バトラー後藤裕子先生は近年多数の自己評価に関する論文を発表しておられる世界的な研究者です。是非この機会に、自己評価に関する第二言語習得研究の最前線について理解を深めませんか。ハンドアウト等準備のため、申し込みが必要ですので、詳細は添付をご覧ください。

日時:7月25日(木)18:00-19:30

場所:宮城教育大学2号館2階230教室

講演者:バトラー後藤裕子(ペンシルバニア大学)

講演タイトル:自己評価についてわかっていること

概要
小学校の英語活動が5-6年生で必修化されるにあたり、評価をどのように行うかに関心が集まっている。評価には学習の結果を把握する(assessment of learning)だけでなく、評価をいかに直接的に指導や学習に結びつけるか(assessment for learning)という側面もある。本発表では、この2つの評価の側面を紹介した後、小学校の現場でも導入が進んでいる自己評価を例にとりながら、自己評価についてわかっていることは何かについて整理をする。その結果に基づき、どのような点に注意して自己評価を導入したらよいのか、特に、自己評価を指導の一つのツールとしてとらえる可能性を提示する。

講演者紹介
東京大学文学部卒業後、スタンフォード大学教育学大学院で博士号(Ph. D.教育心理学)を取得。スタンフォード大学教育研究センターのリサーチ・フェローを経て、現在ペンシルバニア大学教育学大学院言語教育学部教授。同校のTeaching English to Speakers of Other Languages (TESOL)プログラムのディレクターもつとめる。日本語での著書に『多言語社会の言語文化教育』(くろしお出版)2003年、『日本の小学校英語を考える』(三省堂)2005年、『英語学習は早いほうがいいのか』(岩波新書)2015年などがある。

本件に関する問い合わせ
鈴木渉(suzukiw@staff.miyakyo-u.ac.jp)

ポスター2019.07.25_MUE_ver2-1

[終了しました]講演会 by Dr. Hossein Nassaji @ 宮城教育大学

この度、カナダのヴィクトリア大学のHossein
Nassaji先生をお呼びし、宮城教育大学でフィードバックの講演会を開催することになりました。近年、第二言語習得研究では、コミュニケーション活動の中で文法指導を行う方法が様々提案されており、その一つがフィードバックになります。Nassaji先生は近年多数のフィードバックに関する著書や論文を発表しておられる世界的な研究者です。是非この機会に、フィードバックに関する第二言語習得研究の最前線について理解を深めませんか。ハンドアウト等準備のため、申し込みが必要ですので、詳細は添付をご覧ください。

日時:6月24日(月)18:00-19:30

場所:宮城教育大学2号館2階230教室

講演者:Hossein Nassaji (University of Victoria, Canada)

講演タイトル:Interactional feedback in second language classrooms:  What we
have learned from current research

概要
Recent second language acquisition (SLA) research has demonstrated a
need for instructional activities that integrate form-focused
instruction with communicative interaction in L2 classrooms. In this
talk, I will examine one way of doing so, which is through
interactional feedback. I will begin by examining some of the key
issues and controversies surrounding the role of interactional
feedback including how it is used and affects L2 acquisition. I will
conclude by discussing the insights that can be derived from current
research for providing effective feedback in L2 classrooms.

講演者紹介
Hossein Nassaji is Professor of Applied Linguistics at the University
of Victoria, Canada. His teaching and research interests include
instructed SLA and corrective feedback. His recent books are
Perspectives on Language as Action (2018, Multilingual Matters, with
M. Haneda), Corrective Feedback in Second Language Teaching and
Learning (2017, Routledge, with E. Kartchava), Interactional Feedback
Dimension in Instructed Second Language Learning (2015, Bloomsbury),
and Teaching Grammar in Second Language Classrooms (2010, Routledge,
with S. Fotos). His forthcoming book is The Cambridge Handbook of
Corrective Feedback in Language Learning and Teaching (Cambridge
University Press, with E. Kartchava). He is Co-Editor of Language
Teaching Research and Editor of the Grammar Teaching Volume of The
TESOL Encyclopedia of English Language Teaching published by Wiley.

本件に関する問い合わせ
鈴木渉(suzukiw@staff.miyakyo-u.ac.jp

東北大学言語学講演会(2019/7/5)

東北大学言語学講演会

  • 日時:2019年7月5日(金)16:30~18:30
  • 会場:東北大学川内南キャンパス中講義棟文学部第2講義室(マップC19)
  • 里麻奈美先生(沖縄国際大学) タロコ語と日本語の比較から迫る身体運動: 言語・認知の関係とその普遍性
  • 中山峰治先生(オハイオ州立大学)・吉村紀子先生(静岡県立大学) 日本人英語学習者の繰り上げ構文の理解に見られる介在効果と主語について
  • 詳細

[終了しました]宮城教育大学英語教育講座 2019年度第一回講演会

ロンドン大学教育研究所のAndrea Révész先生をお呼びし、宮城教育大学でタスク中心の教授法に関するワークショップを開催することになりました。Révész先生は、コロンビア大学で博士号を取得し、ジョージタウン大学(アメリカ)、ランカスター大学(イギリス)で教鞭をとられ、現職です。ハンドアウト等準備のため、申し込みが必要ですので、詳細は添付をご覧ください。

日時:4月26日(金)18:00-19:30
場所:宮城教育大学2号館2階231教室
講演者:Andrea Révész(UCL Institute of Education, University College London)
講演タイトル:Steps in designing a task-based syllabus
概要
This workshop explores task-based approaches to second/foreign
language learning and teaching. Task-Based Language Teaching (TBLT)
is an educational framework for the theory and practice of teaching
second or foreign languages, an area of language pedagogy which
currently attracts significant interest worldwide. The basic
assumption underlying TBLT is that languages are best learnt through
the use of meaningful language during communicative tasks that are
relevant to learners’ needs. We will begin the workshop with reviewing
the rationale for TBLT. Then, we will consider steps in developing
task-based programmes, such as needs analysis, syllabus design, task
design, task sequencing, task-based methodology, and task-based
assessment. I will demonstrate these steps through a recent project
whose aim was to develop a task-based curriculum for newly arrived
international students in the UK.
講演者紹介
Andrea Révész is an associate professor in applied linguistics at the
UCL Institute of Education, University College London. Her main
research interests lie at the interfaces of second language
acquisition, instruction and assessment, with particular emphases on
the roles of task, input, interaction, and individual differences in
SLA. Currently, she is also working on projects investigating the
cognitive processes underlying second language writing, speaking and
reading performance. She serves as associate editor of the journal
Studies in Second Language Acquisition and is Vice-President of the
International Association for Task-based Language Teaching (TBLT). She
was the winner of the 2017 Best Research Article Award given by the
International Association for Task-based Language Teaching and is the
recipient of the 2018 TESOL Award for Distinguished Research.
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ポスター2019.04.26_MUE_ver1

[終了しました]言語科学会Praat講習会

言語科学会では,「音声解析プログラムPraat講習会」(1日,午前と午後で5時間)を,以下の予定で開催します.資料を準備しますので,申し訳ないのですが事前登録をお願い致します.先着順に登録したします.事前登録先は,名古屋大学大学院人文学研究科助教 張婧禕: jingyizhang@nagoya-u.jp です.定員30名を予定しています.非会員の方は,この機会に会員になっていただきたいのですが,講習会の参加については会員である必要はありません.ただし,資料代は,会員が1,000円です.非会員が2,000円です.

講師:宇都木昭 先生 (名古屋大学大学院人文学研究科・准教授)

https://sites.google.com/site/utsakr/Home/praat

時間:2019年5月11日(土)

   午前部:10:00~12:30

   午後部:14:00~16:30

場所:名古屋大学東山キャンパス 全学教育棟本館 北棟406 地図のB4のビル

http://www.nagoya-u.ac.jp/access-map/

注:Praatを自分のコンピュータにインストールして持ってきてください.

内容:Praatは,アムステルダム大学のPaul Boersma氏とDavid Weenink氏によって開発されたオープンソースのソフトウェアです。音声の音響分析を行うことのできるソフトとして,世界中で広く使われています。このワークショップでは,Praatによる音声の音響分析や音声刺激の作成方法などを解説します。

お問い合わせ:

名古屋大学大学院人文学研究科・教授 玉岡賀津雄 tamaoka@nagoya-u.jp

名古屋大学大学院人文学研究科助教 張婧禕: jingyizhang@nagoya-u.jp

[終了しました]第3回「HiSoPra*研究会(歴史社会言語学・歴史語用論研究会)」のご案内

第3回 「HiSoPra*研究会(歴史社会言語学・歴史語用論研究会)」のご案内
    HiSoPra*: HIstorical SOciolinguistics and PRAgmatics

日時:2019年3月28日(木)、13:30~17:50(開場は12:45~)  

場所:学習院大学 北2号館(文学部研究棟)10階、大会議室
   http://www.gakushuin.ac.jp/mejiro.html の15番の建物

参加費:500円(資料代等)

総合司会:小野寺典子(青山学院大学)、森 勇太(関西大学)

 13:30-13:40 (総合司会者による) 導入

 13:40-14:25 《研究発表》 
  朱 冰(関西学院大学 常勤講師):
  「中国語における禁止表現から接続詞への変化」
  司会:堀江 薫(名古屋大学)
  (発表要旨については、本案内文の下方を参照下さい)

 14:35-15:20 《研究発表》
   片見彰夫(青山学院大学 准教授):
  「イギリス宗教散文における指示的発話行為の変遷」
  司会: 堀田隆一(慶應義塾大学)
  (発表要旨については、本案内文の下方を参照下さい)

 15:50-17:50 特別企画 《鼎談》
 「諸言語の標準化における普遍性と個別性 ―〈対照言語史〉の提唱」
  田中克彦(一橋大学 名誉教授)
  寺澤 盾(東京大学 教授)
  田中牧郎(明治大学 教授) 
  司会:高田博行(学習院大学)、堀田隆一(慶應義塾大学)

本鼎談では、モンゴル語、ロシア語、英語、日本語という個別の言語の歴史を専門とされる3人の言語学者の先生方に登壇願い、社会の近代化に伴い各言語が辿ってきた標準化の歴史に関してお話しいただきます。個別言語の歴史を対照することによって、標準化のタイミングと型、綴字の固定化や話しことばと書きことばとの関係等に関して言語間の相違のほかに、言語の違いを超えた共通性が浮かび上がってくると思われます。言語史研究者が新たな知見を得て、従来とはひと味もふた味も違った切り口で各個別言語史を捉え直す契機のひとつになれば幸いです。 

 18:30-20:30 懇親会
会費4000円(学生は2500円)、会場はJR目白駅すぐ

++

 研究会に参加下さる方は、下記フォームを利用し、ご記入の上、
HiSoPra*研究会事務局(hisopradesk@gmail.com)に、3月25日(月)までにご送信下さい。

   ==============================
   HiSoPra*第3回研究会 参加申し込みフォーム
    お名前(ふりがな):
    ご所属:
    ご専門(領域):
    メールアドレス:
    懇親会に 参加します・参加しません(どちらかをお消し下さい)
   ===============================

(発表要旨)

朱 冰(シュ・ヒョウ):「中国語における禁止表現から接続詞への変化」

中国語では、禁止(否定の命令)は、主に動詞の前に“?”、“不要”といった禁止マーカーを入れることによって表される。これらの禁止マーカーは、以下のように一部の動詞との組み合わさり、文法化を経て接続詞に変化した。
1)禁止(例:别说「~と言わないで」、别提「~に触れないで」)>
尺度添加「~は言うまでもなく」
2)禁止(例:别看「~を見ないで」) > 譲歩「~にもかかわらず」
3)禁止(例:别管「~に気にかけないで」)>
譲歩条件「~であろうとなかろうと、どんなに~であろうとも」
例えば、“别说”は、もともと禁止マーカー“别”と発話動詞“说”(「言う」)の組み合わせで、「~と言うな/と言わないで」という意味の禁止表現であるが、一語化し、英語のlet
aloneや日本語の「~と言うまでもなく/まして~なんて」に近い尺度添加を表す接続詞となっている。命令表現が複文(例:譲歩節、条件節)を構成する現象は、通言語的に観察されている。日本語の「~にせよ」や「~にしろ」といった譲歩を表す接続表現も動詞「する」の命令形に由来するものであると考えられる。
 しかしながら、中国語のように、禁止表現から接続詞に転成する現象は、これまでの類型論研究ではあまり報告されていないようである。本発表は、朱(2018)、Zhu
and Horie (2018)
における考察を踏まえ、禁止マーカーと発話動詞の組み合わせに由来した接続詞を例として、その通時的な成立過程を分析した上、このような接続詞は[[禁止マーカー+発話動詞]等位接続

[尺度添加]]という構文スキーマに基づく拡散的変化によって生じたものであると主張し、文法的変化における類推の重要な役割を強調する。

参考文献
朱 冰(2018)「中国語のモダリティ表現の接続詞化と談話標識化に関する通時的構文文法的研究
-日本語との対照を交えて-」名古屋大学大学院国際言語文化研究科博士論文,2018年1月
Zhu, Bing and Kaoru Horie (2018). ‘The development of the Chinese scalar
additive coordinators derived from prohibitives: A constructionist
perspective’ In Hancil, S., T. Breban and J. V. Lozano (Eds.), New
Trends on Grammaticalization and Language Change, pp. 361-380.
Amsterdam: John Benjamins.

片見彰夫(カタミ・アキオ):「イギリス宗教散文における指示的発話行為の変遷」

本発表では,指示的発話行為の変遷について論じる。聴衆や読み手の教化,意識や行動の改善を主な目的とする宗教散文における指示的発話行為について,文脈に基づき生起状況を調べる。言語資料としてイギリスの14世紀から18世紀にかけての宗教散文に着目をする。書き手はどのようにして読み手(聴衆)を教義へと誘おうとしたのであろうか。
 14世紀は修道士のみならず,より広い大衆を対象とした宗教散文が広まった時代である。その一群としてJulian
of Norwich, Walter Hilton, The Cloud -author, Margery
Kempeを取り上げる。通時的視点から,17世紀に広く読まれ,小説文学勃興の気運を作ったイギリス国教会の流れを汲むBunyanによるPilgrim’s
Progress,さらに18世紀におけるメソジスト派の創始者John
Wesleyの著書を考察する。
 Wierzbicka (1987)
にもあるように,指示行為動詞は,対人間相互作用や,書き手(話者)による自らを取り巻く世界観を理解するうえで重要である。しかし,宗教散文におけるその働きについては十分な先行研究が従来なされてかなかったといえよう。発話行為動詞,命令,非人称構文,法助動詞を中心に考察するが,比喩や,スキームといった修辞技法の果たす効果についても述べる。

                                  以上

MAPLL-TCP-TL 2019 (7/27-28) Call for Papers

Conference Website: https://maplltcp2019.wordpress.com/

MAPLL-TCP-TL 2019

(MAPLL-TCP-TL 2019 is jointly organized by Mental Architecture for Processing and Learning of Language (MAPLL), Tokyo Conference on Psycholinguistics (TCP), and the technical group of thought and language of the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers (TL).)

Date:
Saturday, 27th – Sunday, 28th July 2019

Venue:
Multi-purpose Hall, Hirao Memorial Seminar House, Konan University
甲南大学 平生記念セミナーハウス 多目的ホール
Direction to the venue in English

Invited Speakers:
– Colin Phillips (University of Maryland)
– Matt Wagers (University of California, Santa Cruz)

Aim and Topics:

MAPLL-TCP-TL invites submissions for paper (oral) or poster presentations in any aspects of empirical research on human language. Studies from a wide range of perspectives will be considered; including, but not exclusive to:

Research conducting behavioral or neural experiments,
Research constructing theoretical or computational models,
Research inquiring into biological and/or evolutional foundations of learning or processing of language by native or non-native speakers.
Following the tradition of TCP, those focusing on “Plato’s Problem”, concerning language acquisition (How can we gain a rich linguistic system given our fragmentary and impoverished experience?) are especially welcome.

Memorial Session for Dr. Akira Omaki:
This year, the organizing committee has decided to organize a special session dedicated to the memory of Akira Omaki, Assistant Professor at the University of Washington, who passed away on August 6, 2018. Because Akira was a leading researcher in the field of L1 and L2 acquisition, as well as in language processing, the theme of the special session is L1 and L2 acquisition. Akira was a friend of many researchers working on psycholinguistics, including some of the organizing committee. We sincerely wish this special session to be an occasion where people can learn more on the field and his great contribution to the field.

Tsutomu Sakamoto Award:
In memory of our friend and distinguished colleague professor Tsutomu Sakamoto, the Tsutomu Sakamoto Award recognizes the paper or poster presented at the conference that best exhibits the qualities of intellectual rigor, creativity, and independence of thought exemplified in Professor Sakamoto’s life and work. Any first author of a presentation, who is not yet tenured, will be eligible for consideration. Specify whether you are eligible for the candidate or not at the submission page of EasyChair.

Proceedings:
The authors of the papers accepted for oral/poster presentation in the main and Omaki memorial sessions will be invited to write a 4-6 page paper in the conference proceedings, which will be published as a technical report of IEICE (the Japanese Institute of Electronics, Information and Communication Engineers). The deadline of the paper submission for the proceedings will be early July.

Submission Instruction:

MAPLL-TCP-TL 2019 uses the EasyChair online abstract submission system.

Abstracts should be submitted to:

https://easychair.org/conferences/?conf=maplltcptl2019

Submission Deadline: April 19, 2019 (23:59 Japan Standard Time)

Anonymous abstracts should be submitted in letter or A4 format, with 1-inch or 2.5-cm margins on all sides, and in no smaller than 12 point font. The abstract may be no longer than one page including additional figures, tables, other graphics and/or references. Abstracts must be written in English. At the top of the abstract, please specify: (a) the title of your paper, and (b) your preference for presentation type (oral or poster).

Paper (oral) presentations are scheduled to be 20 minutes, followed by 10 minutes of discussion. Since the number of slots for oral presentations is limited, some of the abstracts will be accepted for poster presentations. All presentations should be given in English. Acceptance or rejection will be notified by early May 2019.

Important Dates:
Abstract Submission Deadline: April 19 (Fri)
Acceptance Notification: May 10 (Fri)
Submission for the proceedings: Early July

Code of Conduct:
All participants in MAPLL-TCP-TL 2019 and Satellite Seminar are subject to LSA Civility Policy (NB: MAPLL-TCP-TL 2019 is NOT an LSA-sponsored event). Feel free to contact mapllcontact@gmail.com if you need help.

[終了しました]手話言語学イベント(再開催)3/21 Nagoya

■日時詳細:2019年3月21日(木・祝)13:00~16:10予定(12:30受付開始)
■会場:名古屋市立大学 桜山(川澄)キャンパス 医学研究科・医学部研究棟11階 講義室(大)
■主催:くろしお出版、共催:東京手話言語学研究会(TOSLL)
■参加費:2,500円(税込)
■定員:150名(申込順)

当初、2018年7月28日に開催を予定しておりましたが、台風により中止となったため、同会場にて改めて開催いたします。

イベント詳細・申し込みフォーム

日本手話ネイティブと学ぶ手話言語学(名古屋開催)

[終了しました]日本語学習者の言語能力から作文特性と語彙産出を解析する@名古屋大学(1/26)

名古屋大学大学院人文学研究科・第58回日本語教育学講座・分野講演会を行います。

ポスターを添付しておきます。 参加自由で,無料です。

  • タイトル:日本語学習者の言語能力から作文特性と語彙産出を解析する
  • 日時:2019年1月26日(土曜日) 13:00-15:30
  • 場所:名古屋大学全学教育棟・北棟406号室
  • 要約:コーパスは,個人の特性を含まず全体として頻度や表現を計算することが多いようです。しかし,教室内の日本語学習者の作文や語彙の産出をコーパスとして扱い,日本語学習者の言語能力の特性を含んで分析するにはどうすればよいのでしょうか。この講演会では,日本語学習者の作文と産出について,個々人のデータを活かしたコーパスデータの検索,データ編集,統計解析を紹介します。
  • 講演者①: 玉岡 賀津雄 (TAMAOKA, Katsuo) 名古屋大学大学院人文学研究科教授
  • 講演者②: 楊 艶萍(YANG, Yanping) 中南林業科技大学外国語学院日本語学部講師・学部長 名古屋大学・学術研究員(2018年10月から2019年9月)
  • 講演者③: 連 路(LIAN, Lu) 上海外国語大学・日本文化経済学院・博士後期課程3年 名古屋大学・交換留学生(2018年10月から2019年3月)
  • 問い合わせ先:名古屋大学・玉岡賀津雄 (Katsuo Tamaoka) tamaoka@nagoya-u.jp
2019.1.26 – 名古屋大学講演会